Sunday, 13 December 2015

PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN

1.0    SEJARAH DAN EVOLUSI MEDIA SOSIAL

Media sosial adalah sejenis media yang digunakan terus secara talian dengan membolehkan para pengguna dengan mudah untuk menyertai, berkongsi, dan mencipta isi meliputi blog, rangkaian sosial, forum dan dunia maya. Blog dan rangkaian sosial merupakan bentuk media sosial yang paling umum digunakan oleh masyarakat di seluruh dunia. (Ahlqvist, Toni; Bäck, A., Halonen, M., Heinonen, S (2008).  Andreas Kaplan dan Michael Haenlein mendefinisikan media sosial sebagai sebuah kumpulan aplikasi berasaskan internet yang membangun atas dasar ideologi dan teknologi Web 2.0, dan yang membolehkan penciptaan dan pertukaran.  Kemajuan teknologi menyaksikan Internet bukan sahaja sebagai medium untuk memperoleh maklumat, malah berkembang kepada media sosial yang mempunyai kemampuan yang lebih hebat hasil gabungan tiga elemen utama: teknologi, perbualan, dan perkongsian maklumat. Media ini juga mampu mengirimkan kandungan multimedia dan kemudahan interaksi antara khalayak dengan pengeluar kandungan. Pembangunan teknologi digital dan aplikasi penciptaan serta perkongsian kandungan ini merupakan salah satu elemen penting pada media sosial. Laman-laman media sosial seperti penanda sosial, berita sosial, laman jaringan sosial, dan perkongsian foto serta video membolehkan penggunanya berinteraksi dengan laman tersebut dan pengunjung lain.


Sumber : www.internetworldstats.com

Rajah 1: Peratusan Pengguna Internet Di Dunia

Jaringan sosial merupakan laman di mana setiap orang boleh membuat laman web secara peribadi, kemudian berhubung dengan rakan-rakan untuk berkongsi maklumat dan berkomunikasi. Jaringan sosial terbesar antara lain Facebook, Myspace, Instagram,Twitter dan banyak lagi.   Jika media tradisional menggunakan media cetak seperti surat khabar dan media penyiaran seperti televisyen dan radio, maka media sosial menggunakan internet.  Penggunaan internet meningkat pada setiap tahun kerana kepentingan dan sumber rujukan semua terdapat dalam media internet.  Teknologi media menyaksikan semakin ramai yang terlibat dalam dunia siber dengan pelbagai cara dan tanggungjawab.  Penggunaan media sosial menunjukkan peningkatan sama ada dalam kalangan pengguna mahupun perniagaan. Dengan kemajuan teknologi, peranti mudah alih, terutama telefon mudah alih menjadi salah satu alat utama untuk mengakses media.  Kebanyakan rakyat di seluruh negara menggunakan telefon mudah alih untuk mengakses media sosial kerana telefon mudah alih senang dibawa kemana-mana berbanding dengan komputer atau komputer riba.

2.0    KEPENTINGAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN
                   Keupayaan media sosial sebagai alat komunikasi merupakan faktor utama ramai yang selesa menggunakannya.  Banyak kepentingan yang dapat kita lihat jika kita menggunakan media sosial sebagai tempat untuk berniaga.  Antara kepentingan media sosial dalam perniagaan adalah sebagai tempat untuk mempromosi barang-barang yang baru yang belum mendapat tempat dimata orang ramai.  Seperti yang kita dapat lihat melalui media sosial seperti facebook dan blog, ramai yang mempromosi barang-barang jualan mereka seperti produk kesihatan, kecantikan, baju, kain , perabut, cadar dan banyak lagi.  Apabila memasarkan produk di media sosial yang mendapat jutaan pengikut, secara automatiknya produk atau barangan itu akan mudah dikenali dan akan menambahkan hasil jualannya.  Seperti yang dapat kita lihat pada hari ini, berapa ribu yang berniaga secara atas talian.  Mereka yang berniaga secara atas talian ini tidak kira samada mereka seorang surirumah ataupun bekerja kerana apabila minat berniaga sudah ada dalam diri dan mengetahui selok-belok perniagaan maka, seseorang itu akan senang untuk memulakan perniagaanya.  Berniaga menggunakan media sosial sebenarnya tidak memerlukan modal yang banyak kerana kita bukannya menyewa tapak untuk berniaga barangan kita.   Perniagaan dalam media sosial ini penting supaya kita dapat menambahkan pendapatan sampingan kita.  Jualan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak pelanggan yang berpotensi. Di mana banyak orang, di situ banyak peluang jualan akan berlaku. Bayangkan jika kita membuka kedai di belakang lorong-lorong kecil jalan yang terletak di bahagian belakang dan jauh dari pandangan orang ramai, sudah tentu jualan akan sedikit.  Oleh sebab itu banyak kedai-kedai besar dan berjenama seperti Jusco dan Tesco memilih untuk membuka cawangan mereka di kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang besar.  Sama juga seperti media sosial yang mempunyai ramai pengguna. Ini membuka peluang jualan yang lebih besar.
 Laman sosial tidak memerlukan sebarang kos untuk kita mendapatkan satu akaun. Ianya pada kebiasannya diberikan secara percuma. Anda hanya perlu ada e-mel untuk membolehkan kita mengakses media sosial. Produk dan pendekatan yang bagus dalam jualan anda akan menyebabkan pemasaran secara percuma berlaku. Sesuatu berita itu akan lebih cepat tersebar di dalam laman sosial kerana adanya ramai pengguna.  Selain daripada itu, usahawan juga memerlukan media sosial dalam perniagaan mereka untuk mendapatkan maklum balas daripada pelanggan mereka. Dengan mencari maklum balas daripada pelanggan atau pengguna, usahawan dapat mengetahui prestasi dan pencapaian usaha mereka dalam mengendalikan perniagaan mereka. Setiap laman web mahupun facebook dapat dilihat pelbagai testimoni daripada pelanggan yang telah mengguna produk usahawan mereka. Maklum balas dalam media sosial memainkan peranan penting dalam sesebuah perniagaan memandangkan ianya dapat dibaca oleh pembaca lain maka maklum balas yang positif akan menarik lebih ramai pelanggan baru manakala maklum balas yang negatif pula menyebabkan kehilangan pelanggan yang sedia ada. Maklumat yang diperolehi daripada maklum balas ini akan digunakan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi mereka sendiri sebagai seorang usahawan dan perniagaan mereka. Dengan ini, usahawan yang berjaya diibaratkan sebagai pendengar yang baik kerana mengambil tindakan pantas daripada maklum balas pelanggan mereka. Dengan maklum balas ini juga, usahawan dapat belajar dari kegagalan dan kesilapan mereka. Tanpa pelanggan, usahawan itu tidak akan berjaya mencapai matlamatnya dalam mengembangkan perniagaannya dalam setiap bidang yang diceburi. Seperti yang kita sedia maklum, setiap usahawan sentiasa inginkan kejayaan dalam setiap bidang yang diceburi. Namun tidak dapat dinafikan, ada juga dikalangan mereka yang gagal mencapai matlamat yang disasarkan. Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya, seseorang itu perlulah mempunyai ilmu pengetahuan dan kemahiran yang tinggi dalam bidang yang diceburi dan bukannya hanya sembarangan sahaja melakukan sebarang aktiviti perniagaan tanpa memikirkan segala risiko yang akan dihadapi. Ilmu pengetahuan tersebut diperolehi samada daripada pengalaman sendiri, ilmu yang dipelajari, pembacaan ataupun daripada pemerhatian daripada pengalaman orang lain. Dengan ini mereka sentiasa mencari dan peka dengan maklumat terkini daripada media sosial. Dengan penggunaan media sosial, kerja pencarian maklumat dan data semakin mudah dan terkini. Pada masa kini, kita dapat lihat pelbagai laman web telah dicipta untuk memberi penerangan tentang sesuatu perniagaan, apa yang perlu dilakukan dan larangan dalam menjalankan perniagaan. Usahawan juga boleh berkongsi pengalaman mereka bersama dengan usahawan lain dan ini dapat memberi gambaran dan teladan usahawan lain yang ingin menceburi bidang yang sama dan pada masa yang sama dapat memberi dorongan dan semangat kepada mereka untuk melakukan perniagaan tersebut. Malahan dalam facebook juga kita dapat melihat usahawan yang berjaya seperti Dr. Azizan Osman yang pada mulanya seorang ahli perniagaan yang kecundang dalam bisnes yang dijalani sehingga menyebabkan beliau kerugian wang berjuta-juta. Namun beliau tidak pernah putus asa dan bangkit semula dan berkongsi pengalamannya kepada usahawan yang lain tidak kira yang sudah lama atau baru berkecimpung dalam perniagaan.

3.0 PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL

                   Penggunaan media sosial dalam perniagaan secara global dapat meningkatkan keuntungan yang berganda-ganda lagi kerana apabila kita menghebahkan barangan yang kita jual pada peringkat global, maka sambutan yang kita dapat itu lebih banyak lagi.  Tidak dapat dinafikan jika perniagaan tanpa menggunakan media sosial akan mengalami hanya sedikit sahaja keuntungan kerana hanya bergantung kepada pelanggan yang datang ke tempat mereka berniaga sahaja.  Apabila kita menggunakan internet dan mengakses media sosial yang popular dan mendapat tempat dihati seluruh rakyat di dunia ini, maka apabila kita memuat naik barangan yang kita jual dan seluruh dunia boleh melihat apa yang kita jual ini akan dapat menambahkan lagi pendapatan kita.  Apabila orang mencari produk atau barangan yang mereka inginkan, mereka akan menaip diruangan carian dan banyak benda yang akan keluar mengikut carian yang kita cari. 
                   Perniagaan menggunakan media sosial telah membuka peluang yang lebih luas kepada para usahawan untuk memperkenalkan dan mempromosikan produk atau perkhidmatan secara meluas samada di dalam atau luar negara. Pemasaran menggunakan media sosial merupakan salah satu teknik yang sangat membantu untuk usahawan-usahawan yang ingin memasarkan produk mereka dengan lebih meluas lagi. Dengan menggunakan media sosial sebagai aktiviti pemasaran, usahawan boleh mendapat pelanggan baru yang berpotensi dengan lebih mudah dan mereka juga akan dapat meningkatkan jualan kerana lebih ramai lagi orang akan tahu mengenai produk mereka. Bukan untuk pasaran tempatan sahaja, malah pasaran antarabangsa juga boleh didapati dengan adanya media sosial ini. Dengan kebolehan media sosial yang boleh diakses di mana sahaja tanpa batasan waktu dan tempat menyebabkan hampir semua industri dengan berbagai jenama besar telah menggunakan media sosial sebagai pemasaran mereka. Ini adalah kerana mereka sedar bahawa media sosial adalah antara cara pemasaran yang terbaik pada zaman ini. Sebagai contoh, usahawan akan mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka melalui aplikasi Instagram di mana pengguna atau pelanggan hanya menggunakan “hashtag” produk yang mereka yang kehendaki dan dalam masa satu saat pelbagai pilihan akan keluar dan pelanggan boleh mencari dan memilih produk yang dikehendaki. 
Seseorang usahawan memerlukan pemikiran kontemporari. Ini kerana dengan teknologi yang cangggih, pengguna kini boleh memilih produk, idea dan perkhidmatan dari seluruh dunia. Dengan adanya media sosial, pengguna kini dapat mencari maklumat tentang produk dan perkhidmatan yang ditawarkan di seluruh dunia dan dapat membuat pemilihan berdasarkan kepada jenis dan kualiti produk, harga yang lebih berpatutan, tahap servis penjual dan lain-lain aspek. Sebelum kewujudan media sosial, aktiviti perniagaan hanya mampu dijalankan oleh usahawan yang mempunyai perniagaan besar yang berkemampuan dari segi kewangan dan kepakaran namun dengan terciptanya media sosial, usahawan yang mempunyai perniagaan kecil juga mampu mempromosikan dan mengiklankan produk serta perkhidmatan mereka ke seluruh pelosok dunia seperti melalui Facebook, Twitter, Instagram dan blog.  Jadi adalah tidak mustahil jika perniagaan melalui media sosial dapat sambutan dan perhatian yang mengalakkan dari pelanggan dari serata dunia.


4.0 TAHAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM    PERNIAGAAN DI MALAYSIA

                   Pada masa kini, tahap penggunaan media sosial dalam perniagaan di Malaysia telah meningkat kerana kebanyakan peniaga-peniaga akan menggunakan media sosial untuk melariskan jualan mereka dan mewar-warkan kerpada orang lain.  Data internet yang berpatutan menyebabkan peniaga mampu untuk membelinya dan boleh menggunakannya untuk urusan perniagaan.  Mereka bersaing untuk menjual produk masing-masing dan mendapat nama dalam media sosial.  Sekarang ini juga, ramai yang menjual sistem untuk meningkatkan pengikut atau follower di Instagram ataupun facebook.  Jadi, peniaga akan menggunakan sistem ini supaya follower mereka di setiap media sosial ramai dan apabila ramai, semestinya pelanggan atau pembeli akan percaya kepada mereka.  Tahap penggunaan media sosial ini akan terus meningkat kerana penggunaanya yang mudah dan tidak memerlukan tenaga yang banyak.  Penggunaan ini juga amat menguntungkan kerana tidak perlu modal untuk menyewa kedai. 
                   Kebanyakan orang menyatakan yang peniaga dalam media sosial ini terdiri daripada surirumah sepenuh masa kerana masa mereka banyak terluang  tetapi pada hakikatnya orang yang bekerja juga menggunakan media sosial untuk berniaga untuk menambahkan pendapatan mereka.  Pada masa kini juga, ramai peniaga dalam media sosial tidak perlukan modal untuk membeli barang kerana bagi peniaga kecil atau dikenali sebagai agen dropship mereka hanya perlu memasarkan barangan tersebut dan semua urusan pengeposan akan dilakukan oleh orang lain.  Jenis ini amat mudah dan tidak perlukan modal yang tinggi hanya perlu ada data internet sahaja.  Jika seseorang itu mempunyai pengikut yang ramai di media sosial, barang yang mereka jual akan bertambah laris.

5.0    CABARAN / HALANGAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI MALAYSIA

                   Apabila kita menjalankan perniagaan secara atas talian seperti di media sosial, mesti akan terdapat halangan atau cabaran yang para perniaga atau usahawan hadapi.  Cabaran yang dapat dilihat adalah dari segi persaingan.  Seperti yang dapat kita lihat apabila kita mengakses media sosial, ramai yang menjual sesuatu barang atau produk tersebut dan mereka akan berlumba-lumba dalam meletakan harga yang paling rendah.  Ini adalah persaingan yang tidak sihat kerana persaingan ini akan menyebabkan pengguna keliru untuk membuat pilihan dan curiga samada barang yang mereka ingin beli itu palsu atau tidak.  Semakin hari semakin ramai kita mendengar yang ramai pelangan tertipu dengan  belian barang di media sosial.  Hal ini apabila berlaku kepada penggguna haruslah pengguna membuat laporan supaya mereka yang terlibat boleh dikenakan tindakan. 
Usahawan atau peniaga juga mempunyai cabaran dalam menyakinkan pengguna bahawa barang yang mereka jual sangat berkualiti dan banyak testimoni yang telah mereka berikan.  Mereka juga harus  berdepan dengan pengguna yang kritik atau membuat pernyataan yang negatif terhadap barang atau produk yang mereka jual.  Penyebaran fitnah atau gossip yang cepat juga merupakan cabaran yang terpaksa dihadapi.  Penyebaran boleh dikongsi sepantas 2 saat tanpa bertanya pada sumber yang betul.  Kebanyakan yang menyebarkan fitnah atau gossip ini adalah untuk memburukkan peniaga atau usahawan dan menjatuhkan syarikatnya.  Fitnah disebarkan mealui internet seperti disebarkan di facebook, whatsapp, blog dan banyak lagi. penyebaran fitnah adalah satu jenayah yang sangat besar, fitnah memberi kesan terhadap maruah dan kedudukan seseorang individu serta keluarganya.

6.0    FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL

Kos pengiklanan yang murah merupakan di antara faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial. Jika dulu syarikat-syarikat besar sahaja yang berkemampuan menggunakan media sosial sebagai strategi pemasaran namun pada hari ini, iklan dan promosi dari peniaga-peniaga kecil juga turut menghiasi laman media sosial sekarang. Tidak dinafikan lagi bahawa mereka dapat mengurangkan kos pengiklanan mereka jika dibandingkan dengan cara pemasaran lain selain media sosial. Banyak perniagaan besar dan terkenal telah memanfaatkan media sosial sebagai media publisiti untuk memperkenalkan produk mereka. Penggunaan media sosial yang ramai menyebabkan kebanyakan peniaga yakin yang perniagaan mereka akan bertambah maju.
Terdapat juga perniagaan yang menggunakan media sosial yang menyediakan ruangan khidmat pelanggan mereka. Interaksi dengan pelanggan adalah perkara yang penting dalam apa jua perniagaan dan setiap maklumbalas daripada mereka akan meningkatkan lagi kepercayaan pelanggan lain dengan produk dan perkhidmatan yang ditawarkan. Dengan cara ini, mereka boleh memberikan khidmat yang lebih cepat malah dapat mengeratkan lagi hubungan dengan pembeli mereka yang sedia ada. Pelanggan akan memberi maklum balas yang positif untuk perkhidmatan yang memuaskan dan begitu juga sebaiknya. Seperti yang kita sedia maklum, maklum balas dalam media massa memainkan peranan penting dalam sesebuah perniagaan memandangkan ianya dapat dibaca oleh pembaca maka maklum balas yang positif akan menarik lebih ramai pelanggan baru manakala maklum balas yang negatif pula sebaliknya. Maklumat yang diperolehi daripada maklum balas ini akan digunakan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan prestasi mereka sendiri sebagai seorang usahawan dan perniagaan mereka. Itulah sebabnya mengapa media sosial ini memainkan peranan yang sangat penting dalam pemasaran masa kini.
Media Sosial juga menjadi tempat untuk meluaskan pemasaran yang efektif kerana kemudahan internet itu sendiri yang kini manfaatnya boleh dinikmati oleh berbagai kalangan masyarakat tanpa mengira peringkat umur. Sebagai contoh, apabila kita membuka tapak jualan ataupun kedai, pelanggan akan tertarik kepada orang ramai yang berkumpul di kawasan kita berniaga. Ini juga sama berlaku kepada perniagaan di media sosial di mana pembaca akan tertarik kepada “page” yang mendapat sambutan yang mengalakkan malah mereka akan terus memberi perhatian sepenuhnya apabila terdapat pelanggan yang membeli produk yang sama berulang-kali dari peniaga yang sama.  Dengan kemudahan media sosial, proses penyebaran informasi dan maklumat menjadi lebih mudah kerana pemilik media massa tersebut hanya perlu membuat artikel, tulisan, gambar, video, atau apa jua bentuk informasi dan meletakkannya di media sosial tertentu seperti forum online yang dapat mewujudkan medium komunikasi di antara ahli forum yang lain.  

7.0    KESIMPULAN
          Sejak perkembangan teknologi, media sosial  telah mengambil peranan yang penting dalam pemasaran sesebuah perniagaan. Media sosial amat penting pada masa kini untuk tujuan perniagaan.  Dengan adanya media sosial rakyat Malaysia mampu untuk menambahkan pendapatan mereka disamping memperbaiki ekonomi mereka.  Media sosial juga mampu memberi pulangan yang lumayan jika peniaga itu pandai untuk memasarkan produk yang mereka jual.  Walaupun media sosial ini digunakan sebagai alat komunikasi sama seperti kebanyakan teknologi berasaskan internet yang lain, kemampuannya untuk mewujudkan aktiviti berterusan tanpa adanya sempadan ataupun perbezaan penyediaan kandungan pengguna.
            Justeru itu, dengan adanya media sosial ini, kita mampu untuk menciptkan dimensi baru untuk pemasaran internet sehingga menjadi lebih efisien dan produktif jika mampu mempertahankannya menjadi sebuah media internet pemasaran yang berkualiti dan lebih komprehensif untuk menarik pembeli yang berpotensi dan sangat berharga.  Media sosial merupakan jalan yang mudah untuk sesiapa saja untuk menjalankan aktiviti perniagaan asalkan mempunyai minat yang tinggi terhadap bidang perniagaan.  Tiada benda yang mudah tanpa usaha.  Untuk melahirkan usahawan dan peniaga yang berjaya, kita harus rajin untuk menimba ilmu dan meningkatkan pengalaman dalam pemasaran produk.  Oleh itu, teknik perniagaan melalui media sosial merupakan alat pemasaran yang terbesar pada masa ini.



8.0    RUJUKAN

1)                  Ahlqvist, Toni; Bäck, A., Halonen, M., Heinonen, S (2008). "Social media roadmaps exploring the futures triggered by social media". VTT Tiedotteita - Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus (2454): 13
2)                  Kaplan Andreas M., Haenlein Michael, (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1 (page 61)
3)                  Sumber : www.internetworldstats.com
4)    Prof. Madya Dr. Mohd. Noor Mat Yazid, Program Hubungan Antarabangsa, Sekolah Sains Sosial, Universiti Malaysia Sabah, Kota Kinabalu. Dalam artikel “Modenisasi, Masyarakat Malaysia Dan Ict: Isu, Cabaran Dan Penyelesaian.”


1 comment:

  1. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete